Iedereen heeft wel eens gehoord van de Bijlmermeer, nabij Amsterdam. Is het niet vanwege het slechte imago, dan is voor de meeste mensen de Bijlmerramp een gebeurtenis in het collectieve geheugen. Dit boek speelt zich af in de jaren tachtig, waarbij er een Turks gezin komt wonen in deze levendige wijk. Wees onzichtbaar is een roman geschreven door Murat Isik. die o.a. de Libris Literatuur prijs in 2018 heeft gewonnen.

Wees Onzichtbaar van Murat Isik

De Bijlmermeer, begin jaren tachtig. De vijfjarige Turkse Metin komt met zijn ouders en zus naar Nederland. Het gezin gaat wonen in de flat Fleerde. Zijn vader is een werkloze communist die overdag boeken van Marx leest en zich ‚Äôs avonds drinkt met vrienden. Zijn vader is thuis vaak gewelddadig en dan siddert het hele gezin. Metin vreest hem en maakt zich onzichtbaar. Maar langzaam ‚Äď als de kinderen ouder worden en de moeder emancipeert ‚Äď groeit het verzet tegen de vader.

Ondertussen verandert de Bijlmer ook. De Bijlmer is bedoeld als vooruitstrevende wijk, maar wordt een gevreesde getto met veel criminaliteit en hordes junks. Op een zondagavond in 1992 boort een Boeing 747 zich in de flat Kruitberg. Tientallen bewoners komen om het leven. In de weken daarna lopen op Metins middelbare school de spanningen op. De Bijlmer verandert in de jaren daarna definitief: ondanks fysiek verzet van activistische bewoners worden veel flats gesloopt, waaronder die van Metin.

Wees onzichtbaar

Benieuwd naar dit boek? Koop hem direct via bol.com:

Mijn Recensie

Wees Onzichtbaar heb ik gelezen op aanraden van een studiegenootje van mij. Zij vertelde over de prachtige schrijfwijze van de schrijver Murat Isik. Momenteel lees ik graag boeken over gastarbeiders/asielzoekers om hun verhaal te leren begrijpen.

Een van de dingen die ik erg mooi vind aan het boek ‘Wees Onzichtbaar’ is de beeldvorming van de Bijlmermeer. Het boek beschrijft goed hoe de Bijlmer eruit zag, toen Metin als vijfjarige jongen kwam wonen in de wijk, maar ook hoe de wijk in de jaren is verslechtert. Het boek geeft aan hoe lastig het is te integreren in een bubbel, als je niet bij dezelfde bubbel hoort. Een ding wat in deze tijd nog steeds speelt. Ergens is het boek ook wel weer stereotyperend. Een agressieve Turkse vader, een onderdrukte moeder en twee hulpeloze kinderen, maar eigenlijk stoort dit mij persoonlijk niet zo erg. In het boek maakt het gezin een groei mee en krijg je veel respect voor de moeder des huizes. Die ondanks alle tegenslagen blijft vechten voor het geluk van haar kinderen.

Wees Onzichtbaar is een meeslepend verhaal. Het is pakkend geschreven en leest lekker weg. Het leven van Metin wordt op de voet gevolgd. Van een vijf jarig jongetje tot een volwassen knul van rond de 22 jaar. Je leest niet alleen de ontwikkeling van de Bijlmer, maar ook van een Turks jongetje in een land vol met mogelijkheden. Het is een mooi boek om te lezen, maar ook een ernstig verhaal.

Cijfer: 9/10